Kleuren en symbolieken Kleuren en symbolieken

Kleuren en symbolieken                                    online vanaf 29-9-2019

Het kerkelijk jaar kun je verdelen in drie kringen: de kerstkring, de paaskring en de zomer- en herfsttijd.

De paaskring was er in de Christelijke gemeente het eerst. De eerste christenen vierden Pasen met de joden mee, die hadden een maankalender en geen zonkalender. Daarom verandert de datum ook steeds, omdat Pasen gevierd wordt op de eerste zondag na volle maan in de lente, met 22 maart als vroegste datum en 25 april als laatste.

In de Paasnacht werden de doopkandidaten gedoopt. Daaraan vooraf ging een tijd van veertig dagen, van bezinning op Jezus’ leven en sterven’ om als gedoopten Jezus Christus te kunnen verkondigen.

De kerk heeft deze tijd genoemd: lijdenstijd, tijd van boete en inkeer of vastentijd, tijd van versobering, 40-dagentijd.

Veertigdagentijd (de zondagen worden niet meegeteld: zij houden immers zicht op het feest). Uit de vroegste tijd van de kerk is bekend dat er voorvastendagen waren op de zeventigste, zestigste en vijftigste dag voor Pasen.

De veertigste dag na Pasen is de hemelvaartsdag, de vijftigste dag is de 1e pinksterdag. Op deze laatste dag wordt de paaskring afgesloten en gaan we op weg in zomer- en herfsttijd om op de 1e Advent de geboorte van Gods liefde in ons opnieuw te verwachten en de zondagen na kerstmis de aandacht aan zijn ‘verschijnen’ (Epifanie) te vestigen.

Liturgische kleuren

Paars

Paars is de kleur van het stil worden
en ruimte zoeken.
Vanuit de Bron tot inkeer komen
en bevrijding vinden.

Wit

Wit is de kleur van de vreugde
en van het nieuwe leven,
Van sprankelend water,
het Licht als een stralende dageraad.

Groen

Groen is de kleur van de hoop
die niet sterven wil.
Van leven dat zal blijven stromen
om samen te omarmen.

Rood

Rood is de kleur van vlammend licht.
Aangeraakt worden door de zon
die schittert op de golven.
Krachtig als de liefde, Heilige Geest

Kleuren kerkelijk jaar

Advent Paars
Kerstnacht t/m 6 januari Wit