De Cantorij

De Cantorij.

Sinds haar oprichting in 1995 oefent de cantorij in de zaal achter de Zuiderkerk. Het koor staat vanaf de oprichting onder leiding van Willy Misker. Met grote inzet en zeker ook met veel plezier studeren de koorleden elke vrijdagavond van 18.45 uur – 20.30 uur  de liederen die ze tijdens diensten zullen gaan zingen. De cantorij streeft ernaar om vanaf september t/m april 1 keer in de maand hun medewerking te verlenen tijdens een dienst.  Ook leert de cantorij, of een ad hoc koor uit de cantorij,  de gemeente liederen aan die onbekend zijn.

Het repertoire van het koor is zeer breed. Teksten van Huub Oosterhuis, Michaël Steehouder, Jannet Delver,  Marijke de Bruijne en Folkert Zwaving zingen ze met veel plezier. Liederen in het Engels, Duits, Frans en Latijn komen ook regelmatig langs. Ook schuwen ze de klassieke liederen niet.  Delen uit b.v. Requiem “Eternal Light” van Howard Goodall en delen uit Stabat Mater van Karl Jenkins worden opgenomen in hun repertoire.

De afgelopen jaren heeft de cantorij  rond Palmzondag/Stille Week de “Crucifixion” van Sir John Stainer verschillende keren uitgevoerd. Ook rond Kerst wordt er jaarlijks een “Sing in” gehouden voor iedereen die van zingen houdt.

Ze zingen niet alleen tijdens diensten in eigen gemeente maar ook verzorgingshuizen zoals Oldersheem in Nieuw-Amsterdam en de Horst in Emmen kunnen rekenen op hun medewerking. De cantorij is sinds 2018 lid van de KCZB en gaat ook naar korendagen in b.v. Winsum of Schiermonnikoog.

Het koor bestaat momenteel uit 21 leden met een prachtige verdeling van 4 tenoren, 5 bassen, 5 alten en 7 sopranen. Een prachtige groep mensen die de verbinding van muziek in zich draagt.

Dirigent Willy Misker

Willy is met 7 jaar begonnen met orgellessen. Muziek is vanaf haar jeugd al een grote passie geweest.  Ze heeft verschillende koren gedirigeerd voordat ze, samen met een paar andere mensen van de Zuiderkerkgemeente de cantorij oprichtte in 1995.  Willy is in 1995 een opleiding voor cantor en dirigent gaan volgen en heeft deze opleidingen afgerond in 1998. Naast de cantorij heeft ze ook de leiding van gemengd koor “Kapella Vocale” in Emmen. Tevens is ze tweede dirigent van de cantorij van de Grote Kerk in Emmen.
Haar passie voor muziek weet ze vol overtuiging over te brengen. Er wordt veel aandacht besteed aan koorklank, uitspraak en tekstbeleving. In de loop der jaren is er een hechte band ontstaan tussen koorleden en dirigent. Er heerst eenheid in de groep waardoor chemie ontstaat zodat de liederen met hoorbare en voelbare intentie gezongen worden.

Programma Cantorij 2024.

Datum  Tijd  Alle diensten zijn in de Zuiderkerk te Nieuw-Amsterdam.
18-02-2024 10:00 Begin 40 dagen tijd.
29-03-2024 19:30 Goede vrijdag.
21-04-2024 10:00
19-05-2024 10:00 1e Pinksterdag